Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

„Memoáry“ starého táborového psa aneb Je rozcvička trest?

Při mé letní táborové „inspekci“, jsem si potvrdil to, co už jsem věděl, totiž, že… Většina dětských táborníků bere ranní rozcvičku skoro jako trest. A skoro se mi chce říct, pokud chcete dítě potrestat, nuťte ho k pohybu, ale...

Letos můj šestiletý vnuk Venda táboru ještě unikl, ale napřesrok už to neokecá! A aby věděl, do čeho půjde, tak jsem ho vzal se mnou na „inspekci“ – tak říkám návštěvě mého „rodného" tábora, ve kterém vyrostla i Vendova maminka. Nežli jsem ho vypustil mezi ostatní děti, tak jsme se prošli kolem, aby alespoň trochu poznal kde vůbec je… Vyprávěl jsem mu, ukazoval, nostalgicky jsem se kochal panoramaty, a on, kopal do šišek…

Do tábora jsme se vraceli skoro neviditelnou lesní stezkou vedoucí do pěkného krpálu. „Zase kopec…“ utrousil otráveně. „Prosím tě, takovej kopeček… Tady jsme s klukama při rozcvičce běhali každý ráno,“ odpověděl jsem mu rozšafně. „A proč taky neběžíme?“ zeptal se mě dobrosrdečně a dal se do běhu. Zadupal jsem mu za zády, popoběhl pár kroků a nechal jsem ho vyhrát – mému bypassu se běh do kopce moc nelíbí, ale… Byly časy, kdy jsem tenhle závěrečný stoupáček vyfáral s houfem dvanáctiletých kluků jako nic. Leč podle současného stavu cestičky usuzuji, že už po ní dávno nikdo neběžel… Proč?

Nechci všechny házet do jednoho pytle – ani děti, ani tábory, ale… Na dvou turnusech, které jsem měl letos možnost pár dní zažít, děti ranní rozcvičku neznaly. Domnívám se, že žádný rozumný rodič by nebyl proti tomu, aby se jeho dítko ráno trochu protáhlo – nebo snad ano? V těchto případech to však vedoucí demokraticky nechali na vůli dětí a…

Nechci sem tahat politiku, ale je fakt, že normalizační době sedmdesátých let minulého století odpovídal i duch pionýrských táborů, které jsem zažil – tudíž i ranních rozcviček, které vzdáleně připomínaly vojenský cvičák… Nebyly to žádné galeje, ale cvičit se zkrátka muselo, i když se nám někdy nechtělo. A také protože jsme nevěděli, odkud se může vynořit „hlavas“, který na rozcvičkách bazíroval.

Když jsem si potom v „nové době“ mohl funkci „hlavase“ zažít na vlastní kůži, musel jsem si přiznat, že ne všechno „staré“, bylo špatné – například ranní rozcvička… Byl resp. byli jsme přesvědčeni, že k táboru patří stejně, jako polední klid a večerka. Ale současně jsme nechtěli, aby z ní děti byly otrávené – neexistuje recept, jak nadchnout pro rozcvičku úplně všechny, ale zkusit by se to mělo! Jak?

Když jdete příkladem, tak… Sice to zní jako fráze z Rychlých Šípů, ale nám se to fakt osvědčilo. Do tábora jsme přijeli v sobotu a při nástupu jsme na neděli vyhlásili ranní rozcvičku vedoucích a děti jsme pozvali, aby se na nás přišly podívat… A jak to dopadlo? Cvičili jsme, byla přitom sranda a nakonec se k nám přidala většina dětí. A votom to je…

P.S. V pondělí ráno vyběhly na rozcvičku skoro bez řečí, ale... To bylo skoro před dvaceti lety.

 

Autor: Luboš Chott | pondělí 25.9.2017 5:23 | karma článku: 11,87 | přečteno: 314x
  • Další články autora

Luboš Chott

Moje divadelní cesta z Kladna do Strakonic aneb Mé divadelní pětiletky

Jižní Čechy mám rád – s klukama jsme tam jezdili na čundr na různá místa, ale do Strakonic nikdy. Kdyby mi tehdy někdo řekl, že tam jednou budu hrát divadlo, tak bych se mu asi vysmál. Ale... Nikdy neříkej nikdy.

5.7.2023 v 7:21 | Karma: 8,01 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Tady je Volfovo!

Se zvědavostí sobě vlastní, jsem na streamu shlédl 16. zasedání zastupitelů města Kladna, ale... Žádné překvapení se nekonalo. Primátor Volf v duchu, že zasedání městského zastupitelstva není žvanírna, rázně umlčoval opozici, ale...

24.3.2022 v 3:55 | Karma: 5,38 | Přečteno: 289x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Paní předsedkyně Sněmovny ČR, postavte neukázněné poslance a poslankyně ke zdi!

Sledování televizního přenosu z Parlamentu ČR, je „zážitek". Viděl jsem „elitu“ národa, která se chovala, jako nevychovaní spratci! Doufal jsem, že se změnou vedení Poslanecké sněmovny se vystupování zákonodárců zlepší, ale...

5.3.2022 v 11:36 | Karma: 17,16 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Kladenský zázrak! Romský nájemník dostal výpověď!

Nikomu, bez ohledu na rasu, vyznání či pohlaví, nepřeji, aby přišel o střechu nad hlavou, ale... Když dotyčný neví, co to znamená mít dobré sousedské vztahy s ostatními nájemníky, tak musí přijít domluva a když nepomůže, tak trest!

17.1.2022 v 6:35 | Karma: 26,24 | Přečteno: 786x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Kačce o zdražení kladenské vody raději ani neřeknu

A je to tu zase! Zdražení vody v roce 2022 skoro o 7 % tj. o 7,50 Kč. Naší vody, kterou kladenští politici zaprodali cizákům z Veolie! „Díky" nim zaplatíme vodné a stočné za 1 kubik pitné vody šílených 115,39 Kč. Jak dlouho ještě?

20.12.2021 v 6:09 | Karma: 14,79 | Přečteno: 349x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Nevítají přistěhovalce, jsou xenofobní, řekl Biden o Japonsku a Indii

2. května 2024  20:57

Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...

„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás

2. května 2024  20:41

„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...

Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  20:15

V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...

  • Počet článků 303
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 496x
Chodím rodným městem a dívám se za vrata...

Seznam rubrik