Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Brigety, jako Lego i Merkur dohromady

Lego je geniální stavebnice, která nám sice tahá peníze z kapes, ale v dětech rozvíjí kreativitu, zručnost a nevím co ještě. Nezávidím jim ji, protože moje generace měla neméně geniální stavebnici Merkur. A já ještě navíc brigety.

Určitě to také znáte. Pusa na tvář, zamávání z okna a vnoučata jsou fuč. Třebaže si po sobě hračky (konečně) uklízejí, tak tu a tam se nějaká zapomenutá občas najde. Asi mi dáte za pravdu, že úplně ze všeho nejhorší, je Lego. Proč?

Tělo si řekne, co potřebuje. Když se potmě rozespalý šourám na záchod a přitom si bosou nohou stoupnu na zapomenutou kostičku Lega, v tu chvíli vzývám Herodesa, jaký že to byl moudrý král. Proto se, po každé vnoučecí návštěvě, nedůstojně spustím na všechny čtyři a po kolenou preventivně prolezu celý byt – když nějakou zatoulanou kostičku najdu, jsem spokojený, ale… Pokud ne, tak jsem nesvůj, že jsem při hledání možná nebyl dostatečně pozorný a představuji si, jak na kostičce tančím Makarenu a potom ji s klením nakopnu.

Tuhle jsem jich zase pár našel, tudíž jsem měl radost a vzpomněl jsem si přitom na zmíněnou stavebnici Merkur. Co já si s ní vyhrál a stavěl z ní všechno na co moje fantazie a šikovnost stačila.  Samozřejmě se stávalo, že mě od této milované činnosti něco nebo někdo vyrušil a já nechal železné profilované destičky, kolečka, šroubečky ležet, tak jak mi z ruky vypadly – většinou na stole, ale přiznám se, že někdy i na podlaze a… Babička nebo rodiče si na ně někdy šlápli a možná si přitom také vzpomněli na krále Herodese.

Lego a Merkur jsou určitě báječné stavebnice, ale… Já měl ještě něco lepšího. Do svých 13 let jsem bydlel na Novém Kladně v XIII. ulici V. B. Třebízského čp. 1282. Do našeho rodinného domu – no spíš domečku, se chodilo několikametrovou neosvětlenou uličkou, která byla společná se sousedním domem. Na konci uličky byla vrátka vedoucí na dvorek – no, spíš dvoreček, v jehož nejzasším konci byl chlívek na uhlí. Bylo to nepraktické, ale jinde místo na jeho uskladnění nebylo. Nebo vlastně bylo, ale… To by tatínek musel zrušit svoji milovanou voliéru o velikosti zahradního domku, ve které na sebe rozpustile pokřikovaly andulky, trylkovali kanáři, jemně pípaly zebřičky a chůvičky. A tak raději před každou topnou sezónou kolečkoval metráky uhlí a briget uličkou a přes celý dvorek. Snažil jsem se mu pomáhat, ale…

V době, když mi bylo nějakých pět šest let, jsem se nemohl dočkat, až nám uhlíři přivezou zásoby na zimu – přesněji řečeno až přivezou brigety. Brigety – zvlášť ty podlouhlé, kterým se říkalo německé, totiž byly mojí nejoblíbenější stavebnicí. Stavěl jsem je na sebe, jako komín nebo za sebou, jako vlak. Vydržel jsem si s nimi hrát celé hodiny a podle toho jsem také vypadal... Marné bylo varování maminky, že dostanu výprask, jestli na ty brigety jenom sáhnu. Byly pro mě stejným fetišem, jako pro herce a muzikanta Koptu legendární autobus RTO.

Rovnal jsem podlouhlé německé brigety vedle sebe, jako černé klávesy. Nejprve mě napadlo, že tatínkovi ušetřím práci a udělám mu radost, když je postupně přemístím do chlívku. Popadl jsem do každé ruky jednu brigetu, ale… Asi v půlce uličky mě to přestalo bavit. Položil jsem je a napříč uličkou začal stavět brigetovou zeď. První řada, druhá řada, třetí řada – nepamatuji se, kolik řad jsem stačil postavit, když vtom se z domu ozvalo maminčino: „Luboušku, pojď k večeři.“ Znalecky jsem si prohlédl své stavební dílo – byť jsem absolvent stavební průmyslovky, tak do dnešního dne jediné, které jsem postavil. Přelezl jsem brigetovou zeď a poslušně mazal domů. Pocit z dobře vykonané práce byl tak silný, že jsem téměř nevnímal rány, kterými mi maminka vyprášila mour z tepláků, ale…

V tom se potemnělou uličkou se zpěvem na rtech ze zkoušky pěveckého sboru vracel soused. Slyšel jsem ho, jak si vesele prozpěvuje, když šel kolem okna, ale… Záhy zavyl jako kastrát. Maminka se lekla, co se stalo a šla se podívat před vrátka. Tam uviděla souseda, lekla se ho, protože vypadal, jako já po celodenní hře s briketami a… Podruhé mi vyprášila kalhoty. „Umýt a spát," zavelela a já ji poslechl velice rád, protože z odpolední šichty se měl vrátit tatínek.

Autor: Luboš Chott | pondělí 26.8.2019 8:48 | karma článku: 9,64 | přečteno: 316x
  • Další články autora

Luboš Chott

Moje divadelní cesta z Kladna do Strakonic aneb Mé divadelní pětiletky

Jižní Čechy mám rád – s klukama jsme tam jezdili na čundr na různá místa, ale do Strakonic nikdy. Kdyby mi tehdy někdo řekl, že tam jednou budu hrát divadlo, tak bych se mu asi vysmál. Ale... Nikdy neříkej nikdy.

5.7.2023 v 7:21 | Karma: 8,01 | Přečteno: 247x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Tady je Volfovo!

Se zvědavostí sobě vlastní, jsem na streamu shlédl 16. zasedání zastupitelů města Kladna, ale... Žádné překvapení se nekonalo. Primátor Volf v duchu, že zasedání městského zastupitelstva není žvanírna, rázně umlčoval opozici, ale...

24.3.2022 v 3:55 | Karma: 5,38 | Přečteno: 289x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Paní předsedkyně Sněmovny ČR, postavte neukázněné poslance a poslankyně ke zdi!

Sledování televizního přenosu z Parlamentu ČR, je „zážitek". Viděl jsem „elitu“ národa, která se chovala, jako nevychovaní spratci! Doufal jsem, že se změnou vedení Poslanecké sněmovny se vystupování zákonodárců zlepší, ale...

5.3.2022 v 11:36 | Karma: 17,16 | Přečteno: 1050x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Kladenský zázrak! Romský nájemník dostal výpověď!

Nikomu, bez ohledu na rasu, vyznání či pohlaví, nepřeji, aby přišel o střechu nad hlavou, ale... Když dotyčný neví, co to znamená mít dobré sousedské vztahy s ostatními nájemníky, tak musí přijít domluva a když nepomůže, tak trest!

17.1.2022 v 6:35 | Karma: 26,24 | Přečteno: 786x | Diskuse| Společnost

Luboš Chott

Chodím městem a dívám se za vrata aneb Kačce o zdražení kladenské vody raději ani neřeknu

A je to tu zase! Zdražení vody v roce 2022 skoro o 7 % tj. o 7,50 Kč. Naší vody, kterou kladenští politici zaprodali cizákům z Veolie! „Díky" nim zaplatíme vodné a stočné za 1 kubik pitné vody šílených 115,39 Kč. Jak dlouho ještě?

20.12.2021 v 6:09 | Karma: 14,79 | Přečteno: 349x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 303
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 496x
Chodím rodným městem a dívám se za vrata...

Seznam rubrik